بلبرینگ چیست؟ بلبرینگ یا یاتاقان توپی نوعی از خانواده یاتاق ها است که قطعه ای پر کاربرد در دستگاه های صنعتی است. در قطعات مختلف مانند هر چیزی که می چرخد برای کاهش اصطکاک گردشی استفاده می شود. به منظور کنترل و تحمل بارهای محوری، شعاعی یا هر دو و بارهای نسبتا کوچک کاربرد دارند. واژه بلبرینگ یا بال برینگ (ball bearing) از ترکیب دو واژه بال(توپ) و برینگ(حامل) تشکیل شده است.
طرز کار بلبرینگ چیست؟
بلبرینگ ساختاری فولادی است که از دو برینگ یا یاتاقان و ساچمه ای که در میان آن ها قرار دارد ساخته شده است. ساچمه کار انتقال بار بین دو یاتاقان را انجام می دهد. این بار از لایه های خارجی به گوی های بلبرینگ و از گوی ها نیز به لایه ی داخلی منتقل می شود. کروی بودن گوی ها موجب می شود که سطح تماس آن ها با لایه های داخلی و خارجی کم باشد که به آن تماس نقطه ای یا خطی می گویند به همین دلیل حرکت بلبرینگ نرم و راحت است.
هنگامی که محور متصل به یاتاقان داخلی می چرخد ساچمه های داخلی بلبرینگ در خلاف جهت می چرخند. به دلیل حرکت چرخشی ساچمه های اصطکاکی تولید می شود کمتر از هنگامی است که دو جسم بروی هم سایش پیدا می کنند. به همین دلیل مقاومت باری بلبرینگ ها بسیار کم تر از برینگ ها به خصوص رولبرینگ ها است. این کم بود مقاومت باری موجب می شود که دزر زمان فشار زیاد گوی ها و یا ساچمه ها تغییر شکل پیدا کنند.
یاتاقان های غلتکی مخروطی شکل یا رولبرینگ ها مقاومت بیشتری در برابر بارهای بزرگتر دارند به همین دلیل برای بارهای بزرگتر از آن ها استفاده می شود. در رولبرینگ به علت سطح تماس زیاد ساچمه ها با لایه بیرونی و درونی سرعت حرکت از بلبرینگ کم تر است. بلبرینگ هایی که ساچمه های کوچک تر دارند مقاومت بار کم تری نسبت به بلبرینگ هایی که دارای ساچمه های گرد تخته ای هستند دارند. بلبرینگهای دارای ساچمه های گرد تخته ای را بلبرینگ غلتکی و بلبرینگ هایی که غلتک نازک دارند را یاتاقان سوزنی می نامند.
با توجه به نوع بار و جهت چرخش انواع مختلفی از بلبرینگ ها تولید می شود که هر کدام کاربرد خاص خودشان را دارند. انتخاب هرکدام از این انواع بلبرینگ متناسب با کار مورد نیاز کاری تخصصی است که مهندسان مربوطه با توجه به ویژگی های بلبرینگ ها انجام می دهند.
کاربرد بلبرینگ چیست؟
از مهمترین کاربرد های بلبرینگ ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:
– جلوگیری از لق زدن محور داخل بدنه با نگهداشتن آن
– مانع از برخورد قسمت های ثابت و متحرک و حرکت جانبی محور
بیشتر بخوانید: کاربرد موتور ویبره در دستگاه های خوراک دام و طیور
انواع بلبرینگ ها
بلبرینگ های صنعتی , یاتاقان و رولبرینگ ها به طور کلی دسته برینگ ها را تشکیل می دهند و انواع گوناگونی دارند. بلبرینگ ها از جهات مختلفی دسته بندی می شوند مانند نوع کاربری, زاویه و نحوه اتصال محورها, نوع ساچمه های غلتکی موجود در ساختمان بلبرینگ, زاویه تعلیق و انتقال نیرو و غیره .
از میان انواع مختلف بلبرینگ ها بلبرینگ ها با شیار عمیق کاربرد بیشتری در صنایع مختلف دارند و با برندهای مختلف در بازار موجودند. برای تولید بلبرینگ ها طراحی های دقیق مکانیکی صورت می گیرد و از مواد اولیه استاندارد برای تولید آن ها استفاده می شود. بلبرینگ هاعلی رغم ساختار ساده ای که دارند در بالاترین سطح استاندارد و توسط چند برند معتبر جهانی به ویژه در کاربری های سنگین تولید می شوند.
عملکرد نادرست بلبرینگ ها موجب شکستن آن ها وآسیب به سیستم و ماشین آلات می شود که این کار ضررهای بسیاری را به همراه دارد به همین دلیل این حساسیت در تولید بلبرینگ ها به خرج داده می شود.
بلبرینگ ها از نظر ساختمان داخلی به انواع بلبرینگ های لغزشی, غلتکی و مگنتی تقسیم می شوند.
بیشتر بخوانید: آشنایی با بلبرینگ موتور ویبره
علاوه بر این بلبرینگ ها از نظر مقاومت در برابر بار نیز به انواع مختلف تقسیم می شوند. که عبارت اند از:
– شعاعی :
در این نوع بلربرینگ ها محور در هنگام تغییر بار و دور در مرکز قرار می گیرد و بار شعاعی تحمل می شود. در این بلبرینگ ها مقاومت در برابر چرخش موجب کاهش راندمان می شود. از بلبرینگ های شعاعی می توان بیرینگ های شیار عمیق و خود تنظیم و یاتاقان ها و بلبرینگ های لغزشی را نام برد.
– محوری :
این نوع بلبرینگ ها بار محوری را تحمل می کنند و به آن ها بلبرینگ کف گرد نیز گفته می شود هنگامی که نیروی محور کم است از این نوع بلبرینگ استفاده می شود.
– شعاعی محوری :
این نوع بلبرینگ ها همان طور که از نامشان پیداست تحمل ب هر دوبار شعاعی و محوری را دارند. از انواع این بلبرینگ ها می توان به بلبرینگ تماس زاویه ای یک ردیفه و دوردیفه و در برخی مواقع یاتاقان های تماس زاویه ای یک ردیفه به صورت دوتایی به حالت روبه رو , پشت به پشت یا پشت سرهم اشاره کرد.
در ادامه با انواع این بلبرینگ ها بیش تر آشنا می شویم:
بلبرینگ شیارعمیق (شش هزاری):
این نوع بلبرینگ ها دارای طراحی ساده و غیرقابل تفکیک هستند و در سرعت های زیاد کارکرد مناسبی دارند به همین دلیل دارای کاربردهای متنوعی هستند. انواع مختلف بلبرینگ های شیار عمیق عبارتند از :
– بلبرینگ شیار عمیق یک ردیفه :
این نوع بلبرینگ ها چون شیارهای ساچمه ای عمیق و یکپارچه دارند می توانند علاوه بر تحمل بار شعاعی بار محوری از هر دو طرف را نیز تحمل کنند. این بلبرینگ ها به طور معمول دارای واشرهای فلزی و پلاستیکی هستند. این بلبرینگ ها نیز انواع مختلفی دارند که هر کدام با پسوندهای مختلفی معرفی می شوند. این پسوندها عبارتند از:
1- 2RS : بلبرینگ با واشر لاستیکی برای جلوگیری از نفوذ رطوبت با این پسوند عرضه می شود.
2- Seals: بلبرینگ با کاسه نمد لاستیکی با لاستیک مصنوعی و یک واشر فلزی با این پسوند عرضه می شود.
3- Z یک طرفه یا ۲Z دو طرفه بیرینگ : بلبرینگ با کاسه نمد فلزی با این پسوند عرضه می شود.
4- NR : بلبرینگ با جای خار به دلیل محکم شدن در فضای کم با این پسوند عرضه می شود.
5- QE5: هنگامی که صدای بلبرینگ دارای اهمیت باشد مانند بلبرینگ لوازم خانگی که با این پسوند عرضه می شوند.
این نوع بلبرینگ ها هنگام جازدن نباید آن ها را شسته یا گرم شوند. زیرا در این بلبرینگ ها در هر دو طرف کاسه نمد وجود دارد که با گریس پر می شوند. اگر حلقه بیرونی بلبرینگ بچرخد احتمال نشت گریس از کاسه نمد ها وجود دارد . در صورت استفاده از کاسه نمد لاستیکی سرعت کاهش می یابد.
– بلبرینگ شیار عمیق دو ردیفه :
این بلبرینگ ها طراحی مشابه بلبرینگ شیار عمیق یک ردیفه دارند و دارای شیار عمیق یکپارچه هستند. در این نوع بلبرینگ شیار عمیق با ساچمه انطباق بالایی دارد. آن ها می توانند بارهای محوری از دو طرف و همچنین بارهای شعاعی را تحمل کنند. هنگامی که بلرینگ های شیار عمیق یک ردیفه بار موجود را نمی توانند تحمل کنند از این بلبرینگ ها استفاده می شود. این بلبرینگ ها نسبت به نوع یک ردیفه قطر داخلی و خارجی پهن تر و همچنین ظرفیت بالاتری دارند. این بلبرینگ ها را ساچمه گرد نیز می نامند. نوع قرار گرفتن این بلبرینگ ها با توجه به کاربردشان و تحمل بار محوری با پسوند های مختلف عبارتند از:
1- با پسوند DT به صورت پشت سرهم با بار محوری از یک طرف
2- پسوند DB به صورت پشت به پشت با بار محوری از دو طرف
3- حالت روبه رو با بار محوری از دو طرف که استحکام کم تری نسبت به حالت پشت به پشت دارد.
– بلبرینگ شیار عمیق از جنس فولاد ضدزنگ
– یاتاقان یا بلبرینگ شیار عمیق سرامیکی
بلبرینگ تماس زاویه ای ( هفت هزاری):
در این بلبرینگ ها حلقه داخلی و خارجی نسبت به هم زاویه دارند و به همین دلیل می تواند بار شعاعی و محوری را تحمل کنند. هر چقدر میزان این زاویه بیش تر باشد بار محوری که می تواند تحمل کند افزایش می یابد. از کاربردهای مهم این بلبرینگ می توان به استفاده آن در دستگاه تراش, فرز دور بالا، CNC و سایر ماشین آلات صنعتی که نیاز به دور و قدرت بالا دارند اشاره کرد. انواع مختلف بلبرینگ های تماس زاویه ای (هفت هزاری) عبارتند از:
– بلبرینگ تماس زاویه ای یک ردیفه :
این بلبرینگ ها دارای انواع نصب به صورت تکی بدون پسوند و نصب به صورت تکی با پسوند CB هستند. این بلبرینگ ها به سه صورت نصب می شوند:
1- پشت سرهم برای تحمل بار در یک طرف توسط هر کدام از آن ها
2- روبه روی هم برای تحمل بار از دو طرف توسط یکی از آن ها
3- پشت به پشت برای تحمل بار از دو طرف توسط بلبرینگ که این حالت برای استحکام بیش تر و تحمل بار بیش تر مناسب تر است.
در این بلبرینگ ها با اعمال شدن بار شعاعی نیروی محوری تولید می شود. عواملی مانند تنظیم دقیق و انتخاب بار اولیه مناسب در عملکرد آن ها تاثیرگذار هستند. استفاده از بار ابتدایی بالادر این بلبرینگ ها موجب بالا رفتن دما و اصطکاک می شود. به طور معمول از آن ها به صورت دوتایی استفاده می کنند. زمانی که بلبرینگ ها به صورت دوتایی روبه رو و یا پشت به پشت هم قرار می گیرند وارد نشدن نیرو به یکی از بلبرینگ ها موجب بروز صدا و گسیختگی در لایه روان کار و ایجاد تنش بیش تر می شود. نصب باید به گونه ای باشد که بار محوری سنگین تر به سمت شیار ساچمه خور وارد نشود.
– بلبرینگ تماس زاویه ای دوردیفه :
انواع مختلفی دارند که عبارتند از:
1- بلبرینگ دارای پنجره ساچمه از جنس پلی آمید که می تواند بار محوری را از دو طرف تحمل کند چون دارای شیار ساچمه خور است و با پسوند A عرضه می شود.
2- و بلبرینگی که به دلیل داشتن شیار ساچمه خور می تواند بار بیش تری را تحمل کند و با پسوند E عرضه می شود.
3- بلبرینگ با واشر فلزی
4- با واشر پلاستیکی
هنگام نصب آن ها باید توجه کنیم که بار محوری سنگین تر به طرف شیار ساچمه خور وارد نشود.
– بلبرینگ تماس زاویه ای با چهار نقطه تماس :
این بلبرینگ مانند بلبرینگ تماس زاویه ای یک ردیفه است و برای نصب نیاز به فضای محوری کم تری دارد. حلقه داخلی آن دو تیکه است که موجب می شود بار بیش تری را تحمل کند. این بلبرینگ ها برای تحمل بارهای خالص محوری و یا بارهای محوری غالب بر بارهای شعاعی در هر دو طرف مناسب هستند. این بلبرینگ ها طبق استاندارد جهانی با پسوند QJ و Q نام گذاری می شوند.
Q : بلبرینگ تماس زاویه ای با چهارنقطه تماسی که رینگ بیرونی آن به دو نیم تقسیم شود در شماره فنی با پسوند Q مشخص می شوند.
QJ : بلبرینگ تماس زاویه ای با چهارنقطه تماسی که رینگ داخلی آن به دو نیم تقسیم شود در شماره فنی با پسوند QJ مشخص می شوند.
از کاربردهای مهم این بلبرینگ ها در زمینه تجهیزات انتقال قدرت جایی که بار محوری از دوطرف وارد می شود و باید حرکت محوری به طور کامل مهار شود همچنین باید از بیرینگ با پهنای کم استفاده کرد. این بلبرینگ ها برای تحمل بارهای شعاعی غالب بر بارهای محوری انتخاب مناسبی نیستند چون در اثر بار شعاعی نقاط تماس به چهار نقطه افزایش و در نتیجه اصطکاک نیز افزایش می یابد. در این بلبرینگ ها ناهمراستا بودن موجب افزایش صدای آن ها می شود. برای جلوگیری از چرخیدن حلقه ی بیرونی داخل محفظه در سایزهای بزرگ دو جای خار در آن ها تعبیه شده است.
– بلبرینگ های کف گرد :
از این نوع بلبرینگ ها برای کاهش اصطکاک با جلوگیری از کشیده شدن سطوح روی هم و کاهش سطح تماس استفاده می شود. در آن ها بار از لایه خروجی به گوی وارد و سپس به لایه داخلی منتقل می شود. به دلیل کروی بودن بلبرینگ سطح تماس لایه داخلی و بیرونی بسیار کم است بنابراین بسیارنرم حرکت می کند. این بلبرینگ ها با قفسه های برنجی و فولادی کاربردهای مختلفی دارند. به بلبرینگ های کف گردی که بار محوری از دو طرف را تحمل می کنند و نباید تحت بار شعاعی قرار بگیرند بلبرینگ های 51000 سه تیکه یا پنج تیکه می نامند.
– بلبرینگ های خود تنظیم :
این بلبرینگ ها دو ردیف ساچمه با یک حلقه بیرونی مشترک دارند. به دلیل وجود شیارهایی برای ساچمه به شکل منحنی می توانند در هنگام انحراف و ناهمراستایی شافت خود تنظیم هستند. این بلبرینگ ها می توانند بار شعاعی را تحمل کنند و به دلیل ساختار مفصلی در صنعت بسیار کارامد هستند و انحراف شافت و ناهمراستایی ها در مواقع کارکرد دستگاه را خنثی می کنند. این بلبرینگ ها انواع مختلفی دارند که عبارتند از:
1- بلبرینگ خود تنظیم بدون واشر
2- خودتنظیم با واشر در دو طرف بلبرینگ
3- بلبرینگ خودتنظیم با حلقه داخلی عریض (بلبرینگ 2000): این نوع بلبرینگ ها به طور معمول در شافت هایی که با دقت بالا پرداخت شده اند استفاده می شوند و از یک پیچ در شکاف روی حلقه داخلی برای جلوگیری از لغزش حلقه به روی شافت استفاده می شود. این بلبرینگ ها باید به طور مداوم زیر بار باشند تا ساچمه روی شیار لغزش نکند.
– یاتاقان بلبرینگ یا بلبرینگ ایگرگ (UC):
این بلبرینگ ها دارای یک محفظه , شکل بیرونی قوسی شکل و کاسه نمد در دوطرف هستند. به عبارتی نوع تغییرشکل یافته بلبرینگ های شیار عمیق اند و از نظر اقتصادی به صرفه هستند. از این بلبرینگ ها در صنایع غذایی، ماشین آلات کشاورزی، راه سازی، نساجی، کارتون سازی، تسمه نقاله و غیره استفاده می شود. کاسه نمد این یاتاقان ها از نوع مالشی هستند و طراحی متفاوتی دارند. محفظه آن ها می تواند پایه دار، فلنجی، چدنی و یا فولادی باشد.
زمانی که بار زیاد باشد نوع فولادی انتخاب متناسب تری است. محفظه فولادی دو تیکه و فاقد سیستم روان کاری است. در آن ها برای جلوگیری از زنگ زدگی از گالوانیزه استفاده می کنند.در نوع چدنی یک نازل برای روان کاری موجود است. به همین دلیل هنگامی که رطوبت و آلودگی و سرعت چرخش زیاد است از نوع چدنی استفاده می شود تا امکان روان کاری مجدد وجود داشته باشد.
طول شافت در آن ها باید کوتاه باشد چون این یاتاقان ها ناهمراستایی اولیه شافت را می توانند جبران کنند اما توان حرکت محوری ندارند. این محصول می تواند بارهای محوری، شعاعی و شعاعی – محوری را تحمل کند. انواع یاتاقان یا بلبرینگ ایگرگ عبارتند از:
1- بلبرینگ یاتاقان UCF
2- یاتاقان UCP
3- بلبرینگ یاتاقان UCT
4- یاتاقان UCFL
5- بلبرینگ یاتاقان UCPA
6- یاتاقان UCFC
بیشتر بخوانید: تعمیر و نگهداری بلبرینگ موتور ویبره
رولبرینگ ها چیست؟
رولبرینگ از خانواده همان بلبرینگ ها هستند و تفاوت آن ها با هم این است که رول برینگ تحمل بار بیش تر و سرعت کم تری دارند. در انواع مختلفی طراحی و تولید می شوند که عبارتند از:
– استوانه ای
– استوانهای کف گرد
– استوانه ای ضربدری
– پرغلتک استوانه ای
– سوزنی
– سوزنیکف گرد
– سوزنی با پوسته کشیده شده
– مخروطی : رولبرینگ های مخروطی خود دارای دو نوع تک ردیفه و دو ردیفه هستند.
– بشکه ای
– بشکه ای کف گرد
انواع بلبرینگ ها از نظر شرکت سازنده
از دیگر روش های دسته بندی بلبرینگ ها و رولبرینگ ها دسته بندی آن ها از نظر شرکت و کشور سازنده است. از این نظر بلبرینگ ها و رولبرینگ ها به طورمعمول به سه دسته عمده تقسیم می شوند. این سه دسته در پارامترهایی نظیر کیفیت و دقت در ساخت و تولید با یکدیگر متفاوت هستند. این سه دسته عبارتند از:
– بلبرینگ اروپایی: این نوع بلبرینگ ها از با کیفیت ترین بلبرینگ های موجود در بازار به شمار می آیند و با مارک های SKF و FAG شناخته می شوند.
– ژاپنی: این بلبرینگ ها با مارک های NACHI , KOYO و چند مارک دیگر در بازار شناخته می شوند.
– بلبرینگ چینی: این بلبرینگ ها نسبت به دو دسته اروپایی و ژاپنی قیمت پایین تری دارند که بهترین آنها بلبرینگ با مارک KG است.
برندهای تولید کننده بلبرینگ صنعتی
همان طور که اشاره کردیم شکستن بلبرینگ ها ضررهای زیادی را متوجه ماشین آلات صنعتی می کند بنابراین در تولید آن ها نهایت حساسیت و دقت به کار می رود. این حساسیت در بلبرینگ هایی که تحت بارهای سنگین در ماشین آلات قرار می گیرند افزایش می یابد. به علت این حساسیت بالا تنها چند برند قادر به تولید بلبرینگ های صنعتی الترالود ( تحمل بار زیاد) هستند. تولید این بلبرینگ ها با توجه به این حساسیت هزینه های زیادی نیز به دنبال دارد.
با توجه به این که بلبرینگ های صنعتی دارای کاربردهای گسترده و متعددی هستند و برخی از این برندهای تولیدکننده برای تولید نوع خاصی از بلبرینگ شهرت بالاتری دارند. بسیاری از بلبرینگ های صنعتی با برندهای مطرح برای کاهش هزینه های تولید در کشور چین تولید می شوند. البته این موضوع به این معنا نیست که این بلبرینگ ها کیفیت پایین تری دارند بلکه تمامی این بلبرینگ ها تحت لیسانس در چین تولید می شوند.
یکی از شرکت و برندهای معتبر تولید کننده بلبرینگ های صنعتی در دنیا شرکت SKF انگلستان است که بیش از یک قرن در تولید بلبرینگ های صنعتی فعالیت دارد. این شرکت بزرگ بیش از 47000 کارمند و 16 مرکز فنی در سراسر دنیا دارد. این شرکت با تعامل مستقیم با دانشگاه های فنی و مهندسی معتبر اقدام به بروزرسانی مداوم کیفیت محصولات خود می کند.
فاکتورهای انتخاب بلبرینگ های صنعتی مناسب برای دستگاه
به طور معمول به دلیل این که بلبرینگ ها از اجزای اصلی ماشین یا موتورهای مکانیکی محسوب می شوند نوع, ابعاد و استانداردهای بلبرینگ های به کار رفته در ماشین در بروشور ماشین به طور کامل درج می شود. بنابراین انتخاب بلبرینگ مطابق این اطلاعاتی که تولید کننده در بروشور ارایه می دهد انجام می گیرد. حتی توصیه می شود که در صورت امکان برند انتخابی نیز با برند اصلی نصب شده در دستگاه یکسان باشد.
یکی از مهم ترین فاکتورهایی که در انتخاب بلبرینگ های صنعتی مناسب ماشین آلات و موتورهای مکانیکی نوع بار وارده به آن ها است. این بار می تواند محوری , شعاعی و یا تلفیقی باشد. زمانی که بار وارده از نوع تلفیقی باشد بهترین انتخاب بلبرینگ مخروطی شکل است. به دلیل این که بارهای شعاعی اکثریت بارهای تعلیقی بلبرینگ صنعتی را شامل می شود هنگامی که بار وارده از نوع شعاعی باشد انتخاب های بیش تری پیش روی ما قرار دارد.
هنگامی که بار وارده از نوع محوری باشد بهترین انتخاب بلبرینگ های کف گرد هستند. بلبرینگ های کف گرد تعلیق مناسب و توزیع بار یکنواختی دارند. علاوه بر این فاکتورهایی مانند میزان بودجه و زمان بارگذاری نیز در انتخاب بلبرینگ های صنعتی موثرند.
مفهوم کدهای درج شده بر روی بلبرینگ چیست؟
هنگام تولید بلبرینگ های صنعتی کدهایی روی بدنه ی آن ها درج می شود که شامل اطلاعاتی مانند نوع, ابعاد و کاربری بلبرینگ ها است. شما با استفاده از اطلاعات این کدها می توانید بلبرینگ مناسب ماشین آلات خود را بدون درنظر گرفتن برند و شرکت تولیدکننده انتخاب کنید چون این کدها از یک استاندارد مشخص تبعیت می کنند و تمامی بلبرینگ های دارای یک کد یکسان ابعاد و کارایی یکسانی دارند حتی اگر ساخت دو شرکت متفاوت باشند. این کدها به طور مثال به صورت S 5483 2RS هستند.
این کدها از سه بخش زیر تشکیل شده اند:
– پیش کد : به طور معمول از حروف لاتین هستند. پیش کدها (که در مثال S است)می توانند یکی از حروف زیر باشند:
K : کیج – نگهدارنده – قفسه بلبرینگ همراه با ساچمه
L : بلبرینگ با توانایی حذف رینگ
R : رینگ با ست ساچمه ها
S : بدنه نگهدارنده از جنس استنلس استیل
W : بلبرینگ شیار عمیق از جنس استنلس استیل
– کد : از اعداد پی در پی تشکیل می شود که به طور معمول چهاررقمی است. مفهوم این اعداد عبارتند از:
عدد اول: این عدد نوع بلبرینگ را مشخص می کند. به طور مثال برای دوچرخه عدد اول عدد 6 است که نشان از بلبرینگ شیارعمیق است و در عدد اول 7 نشان از بلبرینگ تک ردیفه تماس زاویه ای است.
عدد دوم: عدد دوم کد سری بلبرینگ را نشان می دهد. سری بلبرینگ عمق و عرض شیار در بدنه بلبرینگ را نشان می دهد و با اعداد زیر بیان می شود:
9 : سکشن یا برش بسیار نازک
0 : فوق سبک
1 : فوق سبک کف گرد
2 : سبک
3 : متوسط
4 : سنگین
دو عدد آخر: دوعدد آخر کد نشان قطر داخلی بلبرینگ است (برابر قطر داخلی نیست بلکه کد معرف است). برخی از این کدها عبارتند از:
00 – معرف 10 میلی متر
01 – 12 میلی متر
02 – معرف 15 میلی متر
03 – 17 میلی متر
کدهای بالاتر از 03 پنج برابر عددی این کد به میلی متر برای قطر داخلی بلبرینگ است.
– پس کد : تلفیقی از اعداد و حروف لاتین هستند. برخی از این پس کدها عبارتند از:
2RS : بلبرینگ با سیل (آب بند) لاستیکی در دوطرف . توانایی آب بندی آن بهتر ازZ2 است ولی اصطکاک بیش تری ایجاد می کند.
RS : با سیل در یک طرف
ZZ /2Z : بلبرینگ با آب بند فلزی در دوطرف
Z : با سیل در یک طرف
E : طراحی بلبرینگ با مقاوم سازی افزایشی
P2 : ماکزیمم دقت در تولید بلبرینگ (ابعاد بسیار دقیق)
K : بلبرینگ با حلقه داخلی کونیک (اوریب)
مفهوم تنسایل بلبرینگ و تاثیر آن بر مقاومت بلبرینگ چیست؟
تنسایل یک مفهوم فیزیکی با دیمانسیون نیوتون برمتر مربع یا در ابعاد بزرگ تر کیلونیوتون بر متر مربع یا مگاپاسکال است. تنسایل بلبرینگ ها با توجه به مواد سازنده و نوع عملیات حرارتی که در مرحله ی آخر تولید پشت سر گذاشته اند متفاوت هستند. این کمیت فیزیکی ماکزیمم تنش وارد بر اجسام را نشان می دهد. تنسایل بلبرینگ های استنلس استیل از تنسایل بلبرینگ های فولادی کم تر است چون در ساختار کربن درصدی کربن وجود دارد که موجب می شود میزان سختی آن به شدت بالا برود.
تنسایل بالای بلبرینگ ها علاوه براین که از شکستن آن ها جلوگیری می کند موجب افزایش تغییر فرم آن ها در برابر نیروهای فشاری و تنش های برشی می شود.بلبرینگ های استاندارد فولادی تنش 2000 تا 2400 مگا پاسکال دارند. این اعداد در جدول درجه بندی فولاد اعداد بزرگی به حساب می آیند.
با بالا رفتن تنسایل بلبرینگ به طور معمول حدفاصل تنش تسلیم و تنش شکست کم تر می شود. درتنش تسلیم فلز از ناحیه الاستیک وارد ناحیه پلاستیک می شود و در تنش شکست نیز بلبرینگ دچار شکستگی می شود.
مفهوم نشست بلبرینگ و تاثیر آن بر عملکرد بلبرینگ چیست؟
در اثر کار طولانی و فشارها و تنش های تخریبی وارده از طرف ماشین بلبرینگ ها فرسوده و ساییده می شوند. میزان این فرسایش با سرعت دوران شافت و میزان بار وارد بر بلبرینگ نسبت مستقیم دارد و با قطر ساچمه های بلبرینگ نسبت عکس دارد. بنابراین با بالا رفتن سرعت زاویه شافت (برحسب آلفا یا اومگا) میزان ساییدگی نیز بالاتر می رود همچنین با بالا رفتن بار ناشی از وزن شافت و فشارها و تنش های اعمال شده نیز میزان ساییدگی افزایش می یابد.
افزایش ساییدگی سطحی بلبرینگ که با نسبت بالاتری روی ساچمه های بلبرینگ و نسبت کم تری روی کونس اتفاق می افتد موجب می شود که فاصله کونس ها در نیم دایره پایینی بلبرینگ افزایش و در نیم دایره بالایی بلبرینگ کاهش یابد. این کار موجب می شود که ساچمه های پایینی بلبرینگ از چرخه خارج شوند و نقشی در تعلیق بار نداشته باشند.
با خارج شدن ساچمه های پایینی از چرخه فشار بر ساچمه های بالایی بلبرینگ بیش تر می شود همچنین موجب افت ارتفاع در اتصال شافت می شود که مشکلاتی مانند انحنای شافت و گشتاورها و لنگرها را به وجود می آورد. در بلبرینگ های کف گرد نشست بلبرینگ دیرتر و با تاثیرات کم تر انجام می گیرد. در بلبرینگ های شعاعی نسبت به بلبرینگ های کف گرد نشست بلبرینگ سریع تر و با تاثیرات مخرب تری انجام می گیرد.
تفاوت رولبرینگ با بلبرینگ چیست؟
از مهم ترین تفاوت هایی که بین رولبرینگ و بلبرینگ توانایی تحمل بار آن است. و به گونه ای طراحی و تولید شده اند که می توانند بارهای سنگین شعاعی را تحمل کنند بنابراین هنگامی که بارهای وارده به مجموعه شما از نوع شعاعی هستند می توانید به جای خرید بلبرینگ از رولبرینگ استفاده کنید.
بار داینامیک پویا برای اندازه گیری عمر بلبرینگ تحت نیروهایی که به آن وارد می شود استفاده می شود. بار داینامیک پویا مقدار باری است که براساس استاندارد ایزو281 از چرخش یک میلیون دور به وجود می آید.
البته فرض می شود که بار در اندازه و جهت ثابت است و نوع آن در بیرینگ های شعاعی به شکل شعاعی و در بیرینگ های محوری به شکل محوری است. مقدار بار داینامیک پویا در بلبرینگ های SKF براساس استاندارد ایزو 281 محاسبه می شود.