عیب ها و مشکلات رایج موتور ویبره- نگهداری و تعمیر ویبره بدنه|تنظیم ضربه موتور ویبره

در این مقاله در مورد عیب ها و مشکلات رایج موتور ویبره در مقیاس بزرگ، نحوه رسیدگی به عیب های ویبره بدنه، چند دلیل برای خاموش شدن مکرر موتورهای ویبره، روش های نگهداری و تعمیر ویبره بدنه و نحوه تنظیم ضربه موتور ویبره با نیروی تحریک (ضربه) خیلی کم پرداخته شده است.

بیشتر بخوانید: انتخاب و نصب ویبراتور در سیلو

عیب ها و مشکلات رایج موتور ویبره در مقیاس بزرگ

لرزش در موتور ویبره به علت وجود وزنه های قابل تنظیم گریز از مرکز در انتهای هر طرف شفت است. هر چه موتور بزرگتر باشد نیروی محرک وارده به دستگاه لرزشی بیشتر است و به همین علت احتمال آسیب به خود موتور ویبره بر اثر ارتعاش بیشتر است.

در موتورهای ویبره با سایز بزرگ، پیچ های معمولی به طور کامل قسمتهای مختلف موتور ویبره را نمی توانند فیکس کنند. و پدیده جداسازی و ارتعاش نامتعادل به راحتی رخ می دهد.

راه حل این مسئله استفاده از پیچ های آلن 1209 می باشد که از پیچ های آغشته به چسب لاک تاید 270 است.

روش های معمول رسیدگی به عیب های موتور ویبره بدنه

1. پس از راه اندازی، موتور روشن نمی شود.

  •  آیا منبع تغذیه خارج از فاز است. برق 380 ولت سه فاز یکی از فازها قطع است و در اصطلاح عامل برق دوفاز است.
  •  بررسی کنید آیا موتور خارج از فاز است.
  • آیا پوشش محافظ آسیب دیده است و وزنه های گریز از مرکز(لنگ ها) سایش دارند. درب پوشش های محافظ لنگها ضربه خورده است و فرورفتگی دارد و لنگها به قسمت فرورفتگی برخورد می کنند.

2. بعد از راه اندازی، موتور پرسروصدا و داغ است.

  •  بررسی کنید آیا سطح تماس بین دستگاه ارتعاش و پایه های ویبره بدنه با شیب و نصب صحیح است.
  • لنگرهای پیچ پایه های زمین سفت شده اند یا خیر.
  • آیا سرعت لرزش نیاز دستگاه ارتعاشی را برآورده می کند.

3. دامنه پس از تنظیم لنگ ها به طور غیر عادی تغییر می کند.

دلیل عدم تقارن لنگ ها است. راه حل بررسی کنید که آیا وزنه های گریز از مرکز در هر دو انتهای شفت به طور متقارن تنظیم شدند.

4. در تجهیزات ارتعاشی که دو موتور ارتعاشی همزمان کار می کنند. زمانی که وارونگی فاز نیازها را برآورده نمی کند.

لازم است توالی فاز دو واحد را جداگانه تنظیم کنید. موتور ویبره ها با فاصله زمانی 10 ثانیه استارت شود.

چند دلیل برای خاموش شدن مکرر موتورهای ویبره

  • کابل خروجی موتور ویبره آسیب دیده است. کابل برق صدمه دیده و یکی از رشته سیم های برق 3 فاز قطع می باشد.
  • سوئیچ برق موتور ویبره، مستهلک است.
  • برق ورودی به ترمینال ویبراتور دوفاز شده یا افت ولتاژ دارد. در نتیجه جریان نامی ویبراتور بدنه بیش از حد می باشد.
  • بلبرینگ آسیب دیده یا روغن گیر کرده است که باعث قطع بار اضافه می شود. بلبرینگ ها طی فواصل زمانی مشخص گیرس کاری نشده است.
  • منبع تغذیه موتور ویبره و برق شبکه 380 ولت مشکل دارد.
ترمینال ویبراتور
ترمینال ویبراتور

روش های نگهداری و تعمیر ویبره بدنه

مواردی که مرتب باید بازرسی کرد

  •  همیشه سطح موتور را از نظر تمیزی بررسی کنید. هنگامی که گرد و غبار بر اتلاف گرما تأثیر می گذارد، به موقع تمیز کنید.
  • همیشه بررسی کنید که آیا پیچ های پایه های موتور ویبره شل شده اند یا خیر.
  • از پیچ های پایه های ویبراتور به همراه واشر تخت و فنری و از جنس خشکه 1209 استفاده شود و هفته ای یکبار آچارکشی شود.
  • لرزش را بررسی کنید آیا غیر طبیعی است؟

موارد نگهداری در حین کار

  • اکثر موتورهای ویبره در مکان هایی با محیط کار سخت و گرد و غبار نصب می شوند و خود موتور فاقد فن برای دفع گرما است و همه متکی به خنک کننده طبیعی هستند.
  • هنگامی که لرزش غیرعادی است، دستگاه را متوقف کنید، پوشش لنگ ها را جدا کنید تا آن را بررسی و کنترل کنید. بررسی کنید که آیا پیچ لنگها محکم بسته شده است یا خیر. هنگامی که مهر و موم محکم نیست، دستگاه را متوقف کنید.
  • اگر کابل خروجی موتور ساییده شده باشد. موتور را خاموش کنید.
  • کمبود روغن یاتاقان، گیرس کاری هر 2 هفته یکبار انجام شود. از گیرس نسوز مرغوب استفاده شود و گیرس خور هر سه ماه یکبار تعویض شود.
  • جریان ویبره بدنه نرمال است؟ درصورت غیر طبیعی بودن موتور را خاموش کنید.

نگهداری و تعمیر ویبره بدنه

  • کابل خروجی موتور در معرض لرزش است. بنابراین باید از کابلی با انعطاف پذیری بیشتر برای موتور استفاده شود. از گلند مناسب برای نگهداری کابل استفاده شود. در صورت خرابی در کابل، باید از داخل موتور باز شود و دوباره سیم کشی شود.
  • بلبرینگ های موتور ویبره باید یاتاقان های سنگین (یا بلبرینگ های NJ) باشد که بتواند بار محوری خاصی را تحمل کند. در این صورت طول عمر یاتاقان بدون توجه به جهت نصب تحت تأثیر بار محوری قرار نمی گیرد.
  • هنگام جدا کردن بلبرینگ، موقعیت وزنه های گریز از مرکز و درصد نیروی مهیج را ثبت کنید. پس از تعویض بلبرینگ، بررسی کنید که محور موتور باید حرکت سری محوری خاصی داشته باشد. موتور آزمایشی خالی، وزنه های گریز از مرکز را نصب نکن. بعد از اینکه عملیات عادی شد، وزنه های گریز از مرکز را مطابق حالت اصلی نصب کنید.
  • روکش محافظ وزنه های گریز از مرکز باید به خوبی آب بندی (با استفاده از اورینگ) شود تا از ورود گرد و غبار به داخل و تاثیر بر عملکرد موتور جلوگیری شود.

به طور خلاصه، موتور ویبره برای تجهیزات می تواند مخرب باشد و ویبراتور بدنه نیز یک دستگاه شکننده است. در صورت استفاده نادرست، نه تنها عمر موتور کاهش می یابد، بلکه دستگاه ارتعاشی نیز به شدت آسیب می بینند. بنابراین، هنگام استفاده از موتور ویبره، حتماً از آن مطابق با دستورالعمل استفاده کنید. تعداد و شدت بازرسی ها را افزایش دهید و پس از کشف خطر و حادثه به موقع با آن برخورد کنید. استفاده معقول، بازرسی دقیق و جدی می تواند نقش موتور ویبره را بهتر کند و می تواند عمر ویبره بدنه را افزایش دهد.

نحوه تنظیم ضربه موتور ویبره با نیروی تحریک (ضربه) خیلی کم

موتور ویبره با ضربه بسیار کم مشکلی است که اغلب بسیاری از کاربران ماشین های ارتعاشی با آن مواجه می شوند. چگونه این مسئله را می توان حل کرد؟ در واقع نیروی ارتعاش موتور ویبره در هنگام خروج از کارخانه تا 80 درصد و در زمان نیاز به ارسال (صادرات) تا 0 درصد تنظیم می شود. در حین استفاده می توان آن را طبق مراحل زیر تنظیم کرد:

تنظیم ضربه موتور ویبره
تنظیم ضربه موتور ویبره

1. موتور ارتعاش افقی:

  • چهار پیچ درب پوشش های محافظ لنگها را شل کنید و درپوش ها را بردارید.
  • مهره یک سمت ویبره بدنه را باز کنید.
  • برای باز کردن مهره سمت دیگر از گیره استفاده کنید. هر موتور ویبره چهار لنگ دارد که دو لنگ ثابت و دوتای دیگر قابلیت چرخش دارد. با چرخاندن لنگها ضربه ویبره بدنه کم می شود. اگر یک دایره کامل چرخانده شود ضربه صفر و در حالت اصلی (نیم دایره) ضربه کامل است. به ازای هر سوراخ لنگ که چرخش انجام می شود حدودا 15 درصد ضربه کاهش پیدا می کند.
  • چرخش در دو طرف لنگ در یک سو انجام شود ظوری که دو طرف قرینه هم باشند. پس از کاهش ضربه به اندازه دلخواه پین و سوراخ را به هم چفت کنید.
  • مهره های لنگ را سفت کنید و درپوش ها را قرار دهید و چهار پیچ درپوش را سفت کنید.

2. موتور ارتعاشی عمودی:

بلوک اضافی را بردارید و پیچ ها را سفت کنید و ضربه را با افزایش یا کاهش تعداد لنگهای اضافی تنظیم کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *